vsehochut

Saturday, March 24, 2007

Social Engineering

"Social Engineering" je jednou z nejdůležitějších obrazovek vůbec. Jednak si zde určujete, jak se bude rozdělovat získaná energie, jednak tu nastavujete priority svého vládnoucího režimu (zdravíme diktátory). Vaše vládnutí je charakterizováno deseti ukazateli - je to: Economy (jak to umíte s energií), Efficiency (jak efektivně energii využíváte), Growth (kolik jídla potřebují vaše báze, aby rostly), Industry (kolik potřebujete minerálů pro stavby), Morale (jak jsou vaše jednotky dobré v boji), Planet (jak si rozumíte s planetou a ekologií), Police (jak moc si vaši lidé nechají poroučet), Probe (jak jste na tom s rozvědkou a kontrarozvědkou), Research (kolik vás stojí nacházení nových technologií), a konečně Support (kolik minerálů vás stojí podpora vyrobených jednotek). V každém z těchto ukazatelů můžete mít hodnotu zápornou nebo kladnou (nebo nulu), která vyjadřuje kvalitu vašeho zřízení v dané oblasti, přičemž ideál je pochopitelně mít ve všech ukazatelích vysoké kladné hodnoty, což ovšem není možné (jinak by to nebyla žádná legrace). Některé hodnoty máte dány do začátku, což je ovlivněno národem, který jste si vybrali. Všechno pak měníte tím, jak si vybíráte model vládnutí podle toho, který už vaši vědci vynalezli. Model si volíte ve čtyřech kategoriích, vpravo dole se rovnou ukazuje, jak se která změna promítne do celkového skóre všech ukazatelů, včetně názorně předvedených změn. Mně osobně se nejvíce osvědčila kombinace Democratic - Green - Knowledge - Cybernetic/Eudaimonic (dle okolností), ovšem záleží hodně na situaci. Pokud jste v permanentních válkách, je lepší mít veliký Support (máte hodně jednotek, tak ať za ně moc neplatíte), Police (aby se vám lidi nebouřili) a Morale (jednotky lépe bojují). Potřebujete-li krátkodobě zvýšit nějaký ukazatel, můžete na něj kliknout v pravém horním panelu - modely se samy přenastaví tak, aby vámi zvolené kritérium bylo co největší.
Druhou část obrazovky Social Engineering tvoří alokace energie. Rozdělujete ji do tří oblastí - Economy (tam se energie přeměňuje na platidlo), Labs (energie, investovaná do bádání a objevování) a Psych (komfort lidí). Čím více Psych, tím více šťastných lidiček a tím méně nepokojů, čím více Labs, tím rychlejší vývoj a vysoké Economy znamená pochopitelně více peněz. Pokud zpočátku měníte standardní nastavení, dochází k značným energetickým ztrátám, takže si to nechejte na později. Určitě preferujte vědu před financemi, do Psych investujte až hoooodně pozdě - až budete mít většinu měst alespoň na šestce a nějaké demokratické zřízení. Obecně platí - čím vyšší Police, tím méně rebelů, a tím tedy menší náklady na Psych.